Behandlingen

Osteopatisk behandling är högst individuell. Varje patient är unik.
Vid ett första besök får patienten först redogöra sin sjukdomshistoria. Osteopaten tar en ingående anamnes och bildar en uppfattning om differential diagnos.
Sedan görs en undersökning som kan innehålla ortopedisk, neurologisk, cardiovaskulär testning mm. Tester görs för att utesluta allvarlig patologi som kräver annan form av vård. När dessa har uteslutits så kan en osteopatisk undersökning ta form.
Osteopatisk undersökning går ut på lokalisera obalanser i kroppen som kan orsaka restriktioner för hälsa.
Dessa obalanser han finnas i leder, muskler, hållning, bindväv mm.

Efter undersökning så bildas en klarare bild av patientens tillstånd och förutsättningar, först då kan en behandlingsplan ta form. Hur långt den sträcker sig är även det individbaserat.

Osteopati är en effektiv och säker behandling för rehabilitering av:

• Nedre ryggsmärta / ischias

• Nackbesvär, huvudvärk, migrän
• Ledstelhet/ ont i benen
• Mensvärk
• Idrottsskador
• Whiplash
• Frusen skuldra
• Sinusit
• IBS/ kolon irritabile
• Bäckensmärta
• Tennisarmbåge
• Artros
• Höft-, knä- och fotproblem

Behandlingsformer:

Manipulation
Snabba, lätta och specifika rörelser som ska återställa en normal rörlighet i leder där rörelseförmågan är nedsatt. Tekniken används exempelvis vid behandling av nacke och ländrygg. Rörligheten ökar och smärtan lindras.

Artikulering/Mobilisering
En mer rytmisk teknik utan snabba rörelser. Syftet är att stretcha leder och ligament för att göra dem smidiga. Cirkulationen ökar i muskler, bindväv och lymfsystemet runt leden. Detta har en inflammationshämmande och smärtreducerande effekt.

MET (Muscel Energy Technique)
Osteopaten placerar en eller flera leder i specifika positioner och patienten får hålla emot med ett konstant
tryck. Tekniken används för att förlänga och stärka muskler samt att öka ledens rörlighet.

Kraniell behandling
Osteopaten undersöker subtila förändringar i kors- och skallbenens struktur och rörlighet. En vanlig behandling vid bland annat täppta bihålor, trötthet, nackproblem, sömnsvårigheter och stress. I många länder är detta en vanlig behandlingsmetod för barn som lider av kolik.

Visceral behandling
Motverkar obalanser och nedsatt rörlighet mellan organ. Genom att öka organens rörlighet kan man också påverka nerverna och rörligheten i ryggraden, som i sin tur minskar eventuell smärta. Tekniken används ofta för att motverka matsmältningsproblem, förstoppning, diarré, inkontinens, menssmärtor, infertilitet och huvudvärk.

BLT (Balanced Ligamentous Tension)
Genom att varsamt placera en smärtande led i ett optimalt och balanserat läge kan man få kringliggande ligament och muskler att självmant slappna av. Därmed brukar smärtan avta och behandlingen återställer leden i dess optimala läge.

Body Adjustment
En undersökningsrutin och behandlingsform där man med rytmiskt roterande rörelser går igenom kroppens alla delar. Patientens hållning är ofta i fokus och behandlingen är mjuk och behaglig för att lugna spända områden. Förbättrad cirkulation och återställande av rörlighet är centralt.